TABUNGAN

Tuesday, February 23, 2016

Inilah nama-nama Syaitan / iblis dan tugas-tugasnya yang ramai tak tahu!

Tahukah anda..syaitan/iblis juga mempunyai nama. Setiap apa yang ada dan tercipta ini kesemuanya mempunyai nama. 

Ok jom..kita ketahui apakah nama-nama syaitan/iblis ini. Semoga kita sentiasa dilindungi dari pujuk rayu syaitan yang direjam ini.

1. Zalituun – Duduk di pasar / kedai menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu (membazir)
2. Wathiin – Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A’awan – Menghasut sultan / raja / pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Terlena dengan kedudukan / kekayaan sehingga terabaikan kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.
4. Haffaf – Berkawan baik dengan kaki botol dan suuka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat seperti di kelab mlm dan tempat-tempat maksiat.

5. Murrah – Merosakkan dan melalaikan dan dekat manusia yang suka muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam kemewahan dan darjat.
6. Masuud – Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, umpatan, kutukan dan apa sahaja perkataan yang tidak baik.
7. Daasim – Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar terjadi keruntuhan rumahtangga seperti suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi.


8. Walahaan – Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat serta ibadah yang lain.
9. Lakhuus – Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api dan matahari.


No comments:

Post a Comment