TABUNGAN

Wednesday, January 19, 2011

Strees bukan jalan untuk hamil

doa aku yang satu

Pagi tadi aku mendapat satu emel dari Fatina Aziz. Sesiapa yang merancang untuk hamil pasti akan kenal siapa itu Fatina Aziz. Itupun kalau korang rajin membaca atau membuat pernyelidikan di lama-laman web atau forum-forum. Antara kandungan emel beliau mengatakan tentang ada satu kajian yang dijalankan oleh Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development melibatkan sebanyak 270 pasangan yang berumur 18 tahun hingga 40 tahun.

Tujuan kajian ini dilakukan adalah untuk mengesan sejauh mana keupayan setiap pasangan untuk hamil. Dan mereka menggunakan air liur (saliva) untuk mengesan tahap kesuburan setiap pasangan yang diuji.

Kemudian mereka telah menemukan pasangan yang sukar untuk hamil mempunyai enzyme alpha-amylase yang tinggi dalam air liur pasangan terbabit.Untuk makluman semua, kehadiran enzyme alpha-amylase adalah satu petunjuk yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan stress.

Jadi melalui kajian ini dapat memberi petunjuk kepada kita bahawa stress atau keadaan tertekan akan memberi masalah untuk kita hamil kelak.

7 comments:

  1. Slalu dpt email dr Fatina Aziz. Daftar sbb nk info utk hamil sbb sya dah kawin 8 bulan tp belum ada tanda apa2 lg..isy.isy.. doakan saya supaya tak stress dan cepat2 dpt baby yer...

    ShArinG iS CariNg,
    http://fadthnwan.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. ouuwwww...
    info yg bagus..
    terima kasih~
    :)

    ReplyDelete
  3. btol kot...Na lepas benti keje..iaitu lepas 7bulan kawen...dlm sbln pas benti na tau na pegnen...kebetulan atau Allah nak bg,tu xsure la...tp penah gak bace kat websites...stress/tak tau nak overcome stress punca jugak...wallahualam...

    ReplyDelete
  4. iella: akak doakan kamu ya..jgn stress2 ok

    ReplyDelete
  5. nanruzana: tahniah dh pregnant. bile due?

    mmg betul stress itu bkn saje buat wanita ssh pregnant malah mudah mengundang penyakit.

    ReplyDelete
  6. dhila, sy pun dh daftar & e-book t mcm bagus je..thanks ye..betul kata eilla atas tu, sharing is caring..

    ReplyDelete