TABUNGAN

Monday, January 3, 2011

Nisa dalam kenangan

kenangan bersama baby nisa (baby yg berdiri atas sekali) ketika jalan2 di ikea.pic awal tahun 2010.* aku xde dlm pic ni sbb aku tukang snap gambo.

31 disember 2010 aku ade agenda dengan kaklong untuk bawa raina jalan-jalan di ikea. Macam biasa aku akan naik tren ke taman bahagia menunggu kaklong disana. dalam perjalanan ke taman bahagia aku dapat sms dari kaklong. sms yang di forward dari kak mira. kak mira adalah kawan kaklong merangkap kawan aku juga. Sms tersebut buat aku terkejut,terkesima dan rasa nak gugur air mata masa tu jugak. Sms yang berbunyi 'doctor decide to stop any medicine to nisa.doctor confirm is nisa brain dead'. Macamtu la lebih kurang bunyi sms tu sbb aku x berapa ingat dan dah delete sms tu dari hp aku sebab aku x sanggup nak baca sms lagi. serius aku sedih.

Demi Allah aku terkejut sangat dapat berita tu sebab aku langsung x tahu yang baby nisa sedang dalam kesakitan walau aku ade facebook kak mira tetapi aku langsung x sedar setiap perkembangan. Ya Allah ape la aku ni kan. Lantas bertubi-tubi sms aku balas pada kaklong bertanyakan perkembangan baby nisa. Aku x sanggup nak dengar berita yang tidak enak.

Sesampai sahaja di stesen lrt taman bahagia terus aku ke kereta kaklong yang memang dah menunggu aku kat situ. Bile jumpa kaklong x henti-henti mulut aku bertanyakan tentang baby nisa dan x putus-putus aku berdoa moga baby nisa cepat sihat. Setiap kali memandang wajah raina pasti aku teringat nisa. Walaupun jarang berjumpa tapi aku kenal sangat pada baby nisa dan keluarganya.

Pada petang 31 disember 2010, sekali lagi aku dikejutkan dengan satu sms kak mira kepada kaklong mengatakan 'nisa safely return to Allah at 4.30pm'. Ya Allah aku rasakan macam panahan petir.Terus sebak dada aku dan rasa menggeletar seluruh badan. Jika berat berita yang didengar apatah lagi kak mira dan suaminya untuk menghadapi semua ini.

Sungguh sehingga ke hari ini aku masih lagi tertanya-tanya apakah yang berlaku kepada arwah baby nisa. Menurut kaklong, baby nisa admit di SDMC hampir seminggu kerana cirit birit,muntah-muntah dan kena sawan. Menurut kak mira mungkin ade benda yang tidak elok dimakan oleh arwah baby nisa di nursery.

Aku berharap sangat2 kepada nursery2 di Malaysia ni seupaya prihatin la terhadap keselamatan anak-anak kecil yang dijaga di nursery anda. Terlalu banyak berita tentang kelalaian pihak nursery. Janganla ada lagi korban nyawa yang tidak diingini. Sesungguhnya anak kecil tidak betah atau tidak mengerti apa-apa. Korang dah amik duit tetiap bulan dari ibu bapa jadi lakukanlah amanah ini dengan sebaiknya umpama korang menjaga anak-anak korang sendiri.

kepada kak mira dan juga abg azmer..diharap bersabar dan redha dengan ujian Allah. Nisa pasti menunggu anda di syurga. Nisa..kami sentiasa merinduimu.

Penutup 2010 yang menyedihkan. Al-fatihah untuk Nur Khairunnisa.

17 comments:

  1. al fatihah tuk baby nisa :-( sedihnyer..sbb baby lahir mmg sihat n tak sakit aper2..

    ReplyDelete
  2. al-fatihah.... :( :( :( sebaknya... kirim takziah leo dkt keluarga Arwah Nisa ok....

    ReplyDelete
  3. al-fatihah. simpati membaca kisah bb nisa :(

    ReplyDelete
  4. innalillahiwainnalillahirajiun.... al fatihah buat baby nisa....

    semoga orang yang berbuat kehajatan dibalas dengan setimpal atas perbuatannya... amin

    ReplyDelete
  5. how could i can feelur sadness? mungkin naluri manusia menghubungkan antara satu sama lain..

    buat arwah, al-fatihah saya hulurkan. semoga rohnya tenang d alam sana.amin.

    ReplyDelete
  6. nadeera: tq nadeera..sumenya telah ditentukan Allah

    ReplyDelete
  7. leo: tq leo..insyallah dhila sampaikan

    ReplyDelete
  8. bani: al fatihah

    miszbeuty :tq eija..nisa damai disana

    ReplyDelete
  9. FIFIEY LYCHEE MARATION :tq awk..setiap manusia punya naluri kasih dan sayang. tq singgah blog sy

    ReplyDelete
  10. alfatihah...basah mata baca n3 :(

    semoga keluarga arwah tabah...

    ReplyDelete
  11. sedihnya...:(
    takziah pd keluarga nisa..berat mata memandang, berat lagi bahu memikul

    ReplyDelete
  12. hanie: mekasih hanie...sedih tetapi itu la ketentuanya

    ReplyDelete
  13. Dhila : terima kasih sebab sudi buat entry khas buat arwah... akak sebenarnya nak buat satu entry khas buat arwah adik jugak, tapi terlalu berat untuk akak luahkan segala-galanya buat masa sekarang... Akak telah dpt terima hakikat yg arwah telah tiada lagi, walaupun hati tetap sedih, but akak tetap syukur sebab arwah pergi tanpa sebarang seksa or kesakitan~ And akak syukur sebab arwah sekarang telah berada di sebuah tempat yg paling bahagia untuk arwah~ untuk bloggers yg lain, thanks for all the doa & al fatihah~

    ReplyDelete