TABUNGAN

Monday, October 12, 2009

bersabarla wahai hati...pena seorang hamba


Ujian dan dugaan itu datang dan pergi dalam hidup, silih berganti bagaikan siang dan malam…ujian itu hadir tanpa mengenal siapa…tanpa mengenal rupa…ujian itu datang tiba-tiba tanpa kita sangka dan tanpa kita duga, itulah kehidupan. Kehidupan ini ibarat roda, ada masanya kita di atas dan ada masa pula kita dibawah. inilah realiti kehidupan yang kita tempuh dan harungi sehari-hari…


Aku masih teringat akan satu ketika, sewaktu aku menemani suami ke bank. Sambil-sambil menunggu beliau, mataku tiba-tiba terpandang satu susuk tubuh tua yang duduk di kaki lima bersama basikal roda tiga dan sedikit barang-barang perniagaannya. Kasihan sungguh aku melihat kesusahan yang di alami pak cik tua itu. Mana tidaknya sudahlah ku lihat tidak berdaya ditambah pula kurang upaya. “ tabah sungguh hati tua itu, meniti kehidupan dengan kekurangan. Bagaimanalah kehidupan sehari-harian”.., Hati kecilku berbicara. “Kasihan, tidak adakah saudara-saudaranya yang sudi membantu??, kemana anak-anaknya menghilang?? fikiranku mula ligat bertanya persoalan demi persoalan. Jiwa halusku meronta-ronta ingin membantu walaupun yang tidak seberapa. Alhamdulillah keinginan itu tertunai akhirnya.


Syukur….Alangkah baiknya kehidupan aku jika dibandingkan dengan kehidupan pak cik tua itu..apalah sangat ujian yang Allah berikan padaku jika dibandingkan dengan pak cik itu. Apalah sangat kesusahan yang Allah berikan padaku jika dibandingkan kesusahan pak cik itu. Apalah sangat kepayahan yang Allah berikan pada aku jika dibandingkan dengan pak cik itu..beruntung sungguh kehidupan aku..Jika aku diuji sebegitu, bolehkah aku setabah pak cik tua itu??..tuhan…ujian yang sedikit pun kadang-kadang aku bersedih…


Kadang-kadang aku terfikir :


Tuhan Kenapa aku diuji?…kenapa aku dipilih untuk menerima ujian dariMu??..kenapa mesti aku menerima beban masalah ini??..

lupakah aku, bahawasanya Allah telah memberi jawapan:
“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?. Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta”.(Al-Ankabut: ayat 2-3)


bersabarlah wahai hati…


Kehidupan itu sebenarnya pertaruhan… justeru, Allah datangkan ujian bagi menilai sejauh mana keimanan dan ketaqwaan sebenar-benar hamba... ingatlah jika kau kuat maka kau akan menang..jika kau lemah, maka kau akan kalah…Allah tidak sesekali akan membiarkan kau dalam kealpaan…percayalah wahai jiwa…


Tuhan kenapa aku tidak dapat apa yang aku idamkan??..kenapa tuhan tidak kabulkan impian??, kenapa keinginan aku tidak jadi pilihan tuhan??.. lupakah aku, bahawasanya Allah telah memberi jawapan :


“…..boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak Mengetahui”.(Surah al-Baqarah : ayat 216)


bersabarlah wahai hati…


Kadang-kadang apa yang kau hajatkan kau fikirkan adalah yang terbaik untuk dirimu, akan tetapi perkara yang tak terduga olehmu dengan tiba-tiba sahaja. Kau mula mengeluh dan bersedih. Lupakah kau.. apa yang kau inginkan tidak selalu indah di sisi tuhan, kerana kau menilai hanya dari segi zahir dan luaran sahaja. Boleh jadi, perkara yang tak terduga itu terbaik untukMu..sedarlah…sesungguhnya Allah itu lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.


Tuhan kenapa Engkau uji aku seberat ini?? Kenapa aku diduga sedasyat ini??, lupakah aku, bahawasanya Allah telah memberi jawapan :


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri ma'aflah Kami; ampunilah Kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."( Surah al-Baqarah : ayat 286
bersabarla wahai hati…

Jika kau diuji, yakinlah bahawasanya engkau adalah insan yang terpilih untuk mendapat kasih sayang dan rahmat Allah. Yakinlah, Dia tidak akan menguji hambaNya dengan sia-sia melainkan kau mampu untuk menghadapinya.. sabarlah wahai jiwa, sesungguhnya pertolongan Allah akan menyusul berkat kesabaranmu..Janganlah kau berputus asa dari rahmat Allah...pelangi tidak akan muncul sebelum turunnya hujan…


Tuhan kenapa aku kecewa dengan ujian ini??

Kenapa aku bersedih dengan dugaan ini?? Kenapa aku mengeluh dengan masalah ini??.. lupakah aku, bahawasanya Allah telah memberi jawapan :


“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling Tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman”.( Surah Ali Imran : ayat 139 )


brsabarla wahai hati…

Janganlah kamu kecewa dan bersedih atas ujian yang menimpa, cubalah kau berlapang dada dengan ketentuan tuhan.... bersabarlah wahai jiwa, kau sebenarnya hamba paling tinggi darjatnya disisi tuhan. Bergembiralah wahai jiwa, berkat kesabaran itu menjadikan kau hamba kesayangan tuhan..

Tuhan bagaimana harus aku menghadapi ujianNya??,… lupakah aku, bahawasanya Allah telah memberi jawapan :
Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. dan Sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',( Surah al-Baqarah : ayat 45 )

7 comments:

  1. dila..insaf kite bace sumer ni...

    dhila..knpe? ape yg trjadi?

    ReplyDelete
  2. anil...rahsia di hati tiada siapa yg tahu..hati menangis sendiri ratapi

    ReplyDelete
  3. mala..mmg boleh share tp mungkin sukar utk kamu memahami situasinye..kamu sgt prihatin

    ReplyDelete
  4. Dhila..sedey nye..nape ni??harap awk tabah k :)

    ReplyDelete
  5. luv like this...agak sedeh bile kite dirundung masalah org2 yg cube meruntuhkan hubungan kekeluargaan dan org2 yg menjadi batu api...nape mesti ade manusia sebegitu ye..

    ReplyDelete
  6. Salam.. dhila..
    Kebetulan saya terjumpa blog dhila ni, sewaktu hari saya mendung dan hati saya dirundung kesedihan..
    Saya sgt sedih ketika bacanya.. sebab mungkin hari ni saya sudah menangis beberapa kali.. mengeluh beberapa kali.. marah dgn takdir beberapa kali.. dan membandingkan diri yg malang dgn org yg lebih baik takdirnya dengan begitu kecewa. .sedangkan.. ada org lain yg lagi susah dr saya... saya terasa insaf di atas tulisan dhila.. terima kasih kerana mengingatkan saya dr terus alpa.... :(

    ReplyDelete