TABUNGAN

Sunday, February 20, 2011

Mati itu pasti


dah lama sangat rasanya tak update blog picisan aku ni. Hari ni baru berkesempatan menjengah blog kawan2 dan aku amat tertarik dengan entri terbaru dr.faryn dan juga hidd. rata-rata berkisar tentang satu topik yg sama iaitu 'MATI'.

tiada siapa didunia ini yang punya kuasa ajaib yang boleh tahu tentang tarikh mati sendiri. Jika ada sekalipun mungkin orang itu adalah istimewa yang dipilih oleh Allah swt tetapi itu agak mustahil bukan. Setiap manusia di dunia ini pasti akan mati. Yang berbeza adalah cara seseorang itu mati. Ada yang mati sakit, mati eksiden, mati bunuh diri/dibunuh, mati mengejut atau apa sahaja.

Persoalanya adakah kita sudah cukup bersedia untuk dijemput oleh malaikat izrail? Adakah sudah cukup amal kita sepanjang hidup ini. Persoalan ini lah yang sukar untuk dijawab oleh orang naif seperti aku. Aku akui aku bukan seorang yang baik atau alim sangat. aku akui solat aku berlubang-lubang. Tapi semakin umur kita menginjak dewasa, aku sedar sampai bila kita harus leka dan dibuai oleh keindahan dunia yg sementara ini. sampai bila kita harus dibuai kelekaan melayan nafsu serakah semata2.

Kita boleh mengadap internet berjam-jam lamanya tetapi mengapa untuk solat yang tidak sampai 10minit itupun kita tidak mampu lakukan? Kita boleh berhuha-huha di luar seperti menonton wayang,membeli belah di shopping kompleks santak sampai ke malam tetapi mengapa untuk singgah solat di masjid/surau sebentar kita rasa berat? kita boleh bersesak2 di jualan murah tetapi tidak sanggup bersesak2 ke masjid atau surau? kita boleh menutup tv ketika azan ke udara tetapi mengapa kita sanggup leka mengadap tv menonton rancangan kegemaran?

Bayangkan ketika kita sedang leka melakukan perkara2 diatas atau ketika kita sedang asyik melihat gambar-gambar lucah di internet atau ketika kita sedang leka melayan fb / tagged / ym atau apa sahajalah ajal kita tiba dan nyawa kita dicabut pasti kita tidak sempat bertaubat atau memohon kemaafan daripada sesiapa. bagaimana agaknya keadaan kita itu? MASYALLAH... tak dapat aku gambarkan. takut..

tidak sedarkah kita bahawa umur kita semakin tua tetapi amal kepada Allah langsung tiada,Bagaimana kehidupan kita? Yang pasti jika kita semakin menjauhi Allah maka Allah juga semakin menjauhi kita dan ketika itu kau susah mcm mana sekalipun Allah xkan bantu.Walluhalam..

Semakin kita dekatkan diri kepada Allah maka Allah semakin menghampiri kita. dan insyallah Allah pasti mempermudahkan segala urusan kita dan membuka pintu rezeki yg luas buat kita.

Jadi mari lah sama2 kita mengubah sikap kita yang semakin leka dan lagha' kepada yang lebih baik. Tak rugi jika kita berubah.Aku menulis sebagai ingatan buat diri sendiri juga..insyallah.

1 comment: